pizza-chemistery
شیمی
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان pizza-chemistery و آدرس pizza-chemistery.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





دوستان اگر فکر میکنید بعد کنکور   بیکارید  و کاری ندارید انجام بدید ، مثل من بشینید 2048 بازی کنید !!  

http://gabrielecirulli.github.io/2048/

امتیازاتتون تو بخش نظرات بگین !

 

اینم ماریو :

http://www.mariogames.be/


برچسب‌ها:
[ شنبه 23 خرداد 1394برچسب:, ] [ 12:56 ] [ برو بچ 301 ]

سلام برو بچ 401 ! کنکور و دبیرستانم تموم شد .... الان نمی دونم باید بخاطر تموم شدن کنکور خوشحال باشم یا بخاطر تمام شدن دبیرستان ناراحت ! مردد  ایشاء الله که همه خوب داده باشین ! 

 اخ یادش بخیر سال سوم  میرفتیم تو اتاق کامپیوتر همه مطالبو کپی پیست میکردیم از سایتای دیگه !!! میگم حالا اگه یه موقع وقت کردین یه نیم نگاهیم به مطالب بندازین بد نیست !!!

 

 

این شعر هم از یجایی دزدیم !! تقدیم به همه :

گفته بودم که تو را

من ، به خدا بسپارم

من از این می ترسم

 نکند تحفه دعا ،

این سپردن به خدا

پیش او ،از تو ،شکایت باشد..

 


برچسب‌ها:
[ شنبه 23 خرداد 1394برچسب:, ] [ 12:15 ] [ برو بچ 301 ]

سلام !! برای دریافت سوالات امتحان نهایی روی لینک زیر کلیک کنین.

نکته مهم : هر کی بیست نشه با خانوم عربزاده طرفه !!

 

لینک دانلود :

سوالات نهایی شیمی 3 با پاسخ 82-92


برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 16:28 ] [ برو بچ 301 ]
 
 
 
سلام بچه ها !! یاتون میاد !!!!
کلیک کنین بزرگ میشه !
 
 
IMG4011.jpg

برچسب‌ها:
[ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 22:50 ] [ برو بچ 301 ]

حاصل مخلوط کردن تمام عناصر جهان چیست؟

دو راه برای آزمایش کردن این موضوع وجود دارد، که البته هیچ یک از آنها (دست کم با امکانات فعلی بشر) قابل اجرا نیست. یکی از آنها نیاز به ده‌ها شتاب دهنده بزرگ هادرونی (همان شتاب دهنده معروف سرن سوئیس) در کنار هم دارد تا انرژی مورد نیاز چنین فرآیندی را فراهم کند. روش دیگر می‌تواند از یک دیگ پر شده از پلوتونیوم حاصل شود. ولی احتمالا تنها چیزی که به جای یک عنصر عجیب و غریب فرانکشتاینی در هر دو روش حاصل می‌شود، مونواکسید کربن و کپه‌ای از نمک و گرد و غبار است.


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 16:56 ] [ برو بچ 301 ]

ماده‌ی  R1234yf که قرار است به زودی در کولر خودروها مورد استفاده قرار ‌گیرد ، هنوز از راه نرسیده مخالفان زیادی پیدا کرده است . چرا که پژوهشگران دانشگاه مونیخ آلمان اثبات کرده‌اند که این ماده در صورت بروز تصادف و آتش گرفتن خودرو ، گاز بسیار سمی کربنیل فلوئورید (COF2) تولید می کند . جالب این است که شیمی‌دان‌ها قبلاَ آتش‌گیر بودن این ماده را گزارش نکرده بودند .

کربنیل فلوئورید که ساختاری شبیه به فسژن ( COCl2 : یکی از مواد شیمیایی مورد استفاده در جنگ افزارهای شیمیایی ) دارد ، بسیار سمی و خورنده است . این ماده به سرعت در پوست نفوذ می کند و باعث سوزش چشم‌ها می‌شود . در صورت ورود به شش‌ها هم باعث نابودی برخی از عوامل حیاتی می گردد . این گاز حتی از تجزیه‌ی حرارتی سردکننده‌های موجود در کولر خودروهای کنونی ( مثل HFC-134a ) نیز تولید می‌شود .

پیشنهاد پژوهشگران این است که به جای این سردکننده‌های خطرزا ، از HFO-1234yf استفاده شود . زیرا این ماده بر اثر آتش‌سوزی در خودرو ، کربنیل فلوئورید تولید نمی‌کند .


برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 1:22 ] [ برو بچ 301 ]

منجمان دانشگاه کالج لندن برای نخستین بار توانسته‌اند مولکول‌های گاز نجیب (بی‌اثر) را در فضا و در سحابی خرچنگ شکار کنند.تیمی از دانشمندان به رهبری پروفسور مایک بارلو از گروه فیزیک و نجوم ‌دانشگاه کالج لندن، با استفاده از رصدخانه فضایی هرشل آژانس فضایی اروپا به رصد سحابی خرچنگ که بقایای یک ابرنواختر بوده، در نور مادون‌قرمز پرداخته‌اند.

اندازه‌گیری نواحی گاز و غبار سرد توسط این محققان، آنها را به کشف مشخصه منحصر‌به‌فرد شیمیایی یون‌های هیدرید آرگون سوق داد.رصدخانه هرشل، تلسکوپ فضایی آژانس فضایی اروپاست که اخیرا ماموریتش را تکمیل کرده، بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی به شمار می‌آید که تاکنون به فضا پرتاب شده است.ابزار هرشل برای شناسایی نور مادون‌قرمز طراحی ‌شده‌اند؛ این نور دارای طول‌موج‌هایی بسیار طولانی‌تر از آن‌چه انسان با چشمشان قادر به مشاهده آن بوده، است.پروفسور بارلو در خصوص این کشف گفت: کشف یون‌های هیدرید آرگون غیرمنتظره بود، زیرا انتظار نمی‌رود آرگون که یک گاز بی‌اثر است، مولکول‌هایی را شکل دهد و همچنین انتظار نداشتیم که این مولکول‌ها را در محیط خشن بقایای یک ابرنواختر کشف کنیم.گرچه اجسام داغی همچون ستارگان، به طور شفاف در نور مرئی می‌درخشند، اشیای سردتر مانند غبار موجود در سحابی‌ها عمدتا در نور مادون‌قرمز تابش دارند؛ طول‌موج‌های نور مادون‌قرمز توسط جو زمین مسدود می‌شوند.تیمی علمی از ابزار SPIRE هرشل برای انجام مشاهدات طیف‌سنجی استفاده کرد. در این مشاهدات نور مادون‌قرمز تجزیه می‌شود و متناظر با طول‌موجش منتشر می‌شود.کشف مولکول آرگون-36 در سحابی خرچنگ در کنار اینکه اولین کشف از این نوع بوده، به حمایت از نظریات دانشمندان در مورد چگونگی شکل‌گیری این گاز در طبیعت کمک خواهد کرد.آرگون همراه با دیگر گازهای نجیب دیگر در این دانشگاه و توسط ویلیام رامزی در اواخر قرن نوزدهم میلادی کشف شد.جزئیات این مطالعه در مجله ساینس منتشر شد.

برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 19:26 ] [ برو بچ 301 ]

یک سیستم گرمایشی ساده متشکل از چهار شمع کوچک و دو گلدان سفالی می‌تواند محیط یک خانه کوچک را بمدت هشت ساعت در طول روز گرم کند. در طراحی این سیستم ساده از اصول علمی انتقال حرارت همرفتی استفاده شده است که می تواند یک خانه کوچک را براحتی گرم کند.


این گرم‌کن ساده متشکل از چهار شمع کوچک درون یک قالب فلزی نان است که دو گلدان سفالی دارای سوراخ بر روی شمع‌ها قرار می‌گیرند؛ گلدان کوچکتر روی شمع‌ها و گلدان بزرگتر روی گلدان کوچکتر و در لبه قالب فلزی قرار می‌گیرد.حرارت شمع‌ها باعث گرم شدن هوای داخل گلدان کوچک‌تر می‌شود؛ این گرما از سوراخ خارج شده و وارد فضای بین دو گلدان می‌شود.گرمای ایجاد شده از لبه‌های اطراف و سوراخ گلدان بزرگتر خارج شده و می‌تواند محیط یک خانه کوچک را بمدت هشت ساعت در شبانه روز گرم کند.ذرات گازهای خروجی که از سوراخ گلدان بزرگتر خارج می‌شوند، از گازهای موجود در هوا سبک‌تر هستند که در این حالت (گازهای خروجی) به مناطق سردتر حرکت کرده و محیط را به خوبی گرم می‌کنند.


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 19:5 ] [ برو بچ 301 ]

شاد باش ...

سلامی چو بوی خوش هیدروکربنهای آروماتیک برشما که همچون فلزات قلیایی الکترون های وجودتان را سخاوتمندانه به من بخشیدید و مستحکم ترین پیوندقلبی را ایجاد کردید   من از با شما بودن چیزی فراتر از استوکیومتری زندگی و.........

 


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 17:43 ] [ برو بچ 301 ]

میدونم که تو این وبلاگ مجبورین خیلی کلیک کنید ولی خوب بهتون قول میدم ارزششو داشته باشه...خجالتی

کلیک کنید.

یه بار دیگه....

و.......لطففففففففففففا کلیک کنید

این دفه ی آخره.


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 7 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 16:26 ] [ برو بچ 301 ]

آیا میدانید که ابرمایعات در درجه حرارت بسیار پایین، یعنی تنها کمی بالاتر از صفر مطلق، فعالیت می‌کنند؟

**********

آیا میدانید که زکریای رازی به غیر از الکل کاشف گوگرد هم هست؟

**********

 آیا میدانید که نوارهای لاستیکی خیلی طول می‌کشد تا سرد شوند؟

 **********

 برای تولید ۱ لیتر بنزین ۲۳٫۵تن گیاه در گذشته مدفون شده‌است؟

 **********

 آیا میدانید که طلا بهترین رسانای الکتریکی است؟

**********

آیا میدانید که بدن انسان از ۱۱۲ عنصر که طبیعت را تشکیل داده‌اند تشکیل شده‌است؟
**********

آیا میدانید که مهندسین شیمی اولین بار در سال ۱۹۳۷ برای اولین بار بنزین با عدد اکتان بالا را با استفاده از کراکینگ کاتالیزوری تهیه کردند.

**********

 آیا می دانید مسابقات کمیکار که برای طراحی خودرویی که توسط نیروی حاصل از یک واکنش شیمیایی سازگار با محیط زیست است توسط انجمن مهندسان شیمی آمریکا برگزار می شود

**********

در برخورددهنده هادرونی بزرگ پروتون‌ها تا ۷ میلیارد الکترون‌ولت انرژی گرفته و به ۹۹٫۹۹۹۹۹۹٪ سرعت نور می‌رسند و در این حالت ۷٬۵۰۰ برابر سنگین‌تر از زمان سکون می‌شوند؟

 **********

با ۳۰ گرم طلا نخی به طول ۸۱km می‌توان درست کرد؟

 **********

ابررساناها موادی هستند که می‌توانند در حرارت بسیار پایین الکتریسیته را بدون اینکه مقاومتی از خود نشان دهند هدایت کنند؟


برچسب‌ها:
[ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 18:2 ] [ برو بچ 301 ]

 

این مطلب مربوط به حلالیت گاز در تخم مرغ های آب پز است.

برای مشاهده رنگ زرده تخم مرغ دانش آموزان دو تخم مرغ را برداشته اند.یکی از تخم مرغ ها را پس از اب پز شدن در آب داغ باقی گذاشتند و دیگری را بلافاصله پس از اب پزشدن در اب سرد انداختند.
به نظر می رسد که اولین زرده(انکه در اب داغ باقی ماند) یک پوشش سبز مایل به خاکستری دارد که این به علت حضور گاز سولفید هیدروژن است که با اهن موجود در زرده واکنش می دهد وسولفید آهن II (که به رنگ خاکستری مایل به سبز)تولید میکند.
زرده دوم همان زرد به نظر می رسد، زیرا هیچ آهن II سولفیدی تشکیل نشده است. در عوض، گاز سولفید هیدروژن به خارج از تخم مرغ در آب سرد اطراف آن حرکت کرده است.
عمده دلیل این است که گاز در محلول سرد نسبت به محلول گرم حلالیت بیشتر دارد.

برین به ادامه مطلب !


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 12:26 ] [ برو بچ 301 ]
در افسانه‌ها وقتی می‌خواستند از تیز بودن تیغه شمشیر یا چاقو تعریف کنند، می‌گفتند دستمال ابریشمی را در هوا نصف می‌کند، اما با استفاده از قوانین فیزیک می‌توان حتی قطره آب را نیز به دو نیم کرد!
بریدن یک قطره آب به دو نیمه با استفاده از یک چاقو، شبیه به داستان‌های جن و پری به نظر می‌رسد؛ کاری که شاید بدون کمک جادو غیرممکن به نظر برسد. اما برای این کار شما به یک چاقوی جادویی نیازی ندارید، تنها لازم است که چاقویی داشته باشید که واقعا واقعا از آب متنفر باشد. آنتونیو گارسیا از دانشگاه ایالتی آریزونا و همکارانش طی آزمایشی نشان داده‌اند که یک چاقوی فوق آبگریز (superhydrophobic knife) می‌تواند یک قطره آب را به زیبایی هر چه تمام‌تر به دو نیمه برش دهد؛ عملکردی که کاربردهای بالقوه‌ای در تحقیقات زیست پزشکی دارد.

به گزارش نیوساینتیست، مواد آبگریز به شدت در مقابل مرطوب شدن از خود مقاومت نشان می‌دهند، و قطرات آب را مجبور می‌کنند تا در سطح آنها شکلی توپ‌مانند به خود بگیرند. گروه گارسیا یک قطره آب را روی غلاف آبگریز تفلون‌اندودی گذاشتند و با استفاده از دو حلقه سیم آن را در جای خود نگه داشتند. سپس چاقوهایی از جنس پلی‌اتان و روی ساختند، و آنها را با استفاده از نیترات نقره و محلول آبگریزی موسوم به HDFT آبکاری کردند.

زمانی‌که گروه تحقیقاتی چاقو را به قطره آب نزدیک کردند، قطره به دو نیمه شکافته شد که هر کدام به یکی از حلقه سیم‌ها متصل بود (ویدئوی زیر را ببینید). با این وجود، قطرات تا حدودی در مقابل برش مقاومت می‌کردند و بلند کردن چاقو در میانه برش باعث می‌شد تا قطرات مجددا به یکدیگر وصل شده و شکل اولیه‌شان را به خود بگیرند.
توانایی برش پاکیزه و بی‌نقص قطرات، جداسازی پروتئین‌های مخلوط با مایعات زیستی را آسان‌تر می‌سازد و امکان آن را فراهم می‌سازد تا بررسی و تحلیل پروتئین‌ها سریع‌تر و کارآمدتر انجام شود.

 برا ی مشاهده ی فیلم کلیک کنید !


برچسب‌ها:
[ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 12:22 ] [ برو بچ 301 ]

جوشکاری ترمیت (Thermite Welding)، یک فرآیند جوشکاری حالت مذاب بوده که بوسیله آن دو قطعه فلزی عموماً توسط یک واکنش آلومینوترمیک که حرارت بسیار بالایی تولید می کند، بهم جوش داده می شوند. فلز مذاب از واکنش بین اکسید فلز و آلومینیوم که نقش فلز پر کننده را بازی می کند، ایجاد می شود. این فرآیند گرمازا در سال 1898 در آلمان و توسط دکتر Hans Goldschmidt ابداع شد....

بقیه در ادامه مطلب


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 12:5 ] [ برو بچ 301 ]
اوبلک اسم جذاب ترکیب نشاسته ذرت با آب است؛ این ترکیب مثال خوبی از سیال غیر نیوتنی است. نشاسته ذرت یک پلی ساکارید است که از پیوند مولکول های گلوکز ایجاد می شود. هنگامی که در آب به صورت سوسپانسیون در می آید این مولکول های شبکه ای را ایجاد می کنند که در مقابل حرکت سریع مقاومت می کند اما هنگامی که به آرامی حرکت می کنند، به آرامی از کنار یکدیگر عبور می کنند.
 
 

 


برچسب‌ها:
[ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 11:53 ] [ برو بچ 301 ]

بسیاری از گیاهان ، ساپونین دارند، مواد شیمیایی که هنگام مخلوط شدن با آب ، کف صابون می‌سازند.غاسول صابونی ، گیاهی است زیبا با گلهای صورتی که بطور طبیعی در کنار رودخانه رشد می‌کند و سابقا نزدیک کارگاههای پشم کاشته می‌شد تا از کف صابون تهیه شده ازجوشاندن برگها و ریشه‌های آن برای شستن پشم استفاده شود. صدها گیاه صابونی دیگر وجود دارد که در برخی از آنها ، ساپونین به 30‌درصد وزن خشک گیاه می رسد..

با اینکه این ترکیبات برای صنعت پشم مفیدند، ولی تا همین اواخر ، هیچ کس نمی‌دانست  که این ساپونین‌ها برای گیاه میزبان مفیدند.

پژوهشگران یولاف (جو دو سر ) را که یک گیاه غیرعادی و شاید بی‌نظیر در میان غلات است ، مورد مطالعه قرار دادند زیرا مقدار ساپونین آن بالاست.آنها حدس می‌زدند که ترکیبات ساپونین ممکن است به یولاف کمک کند تا در مقابل بیماریهای قارچی حفاظت شود، زیرا یولاف نسبت به گندم که ساپونین ندارد، حساسیت کمتری به بیماریهای قارچی دارد.



برچسب‌ها:
[ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 11:44 ] [ برو بچ 301 ]

یک آزمایش جالب !! کلیک کنید !

یک ازمایش جالب دیگر !!! کلیک کنید !

برای آخرین بار کلیک کنید !!!! 

 

کپی پیست شده توسط هنگامه ملقب به اسکندر !!!!

 


برچسب‌ها:
[ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 11:32 ] [ برو بچ 301 ]
گروهي از دانشمندان موفق شدند براي اولين بار نشان دهند كه يك بار منفي دقيقا يك چهارم تك الكترون است. به گزارش خبرگزاري مهر، جريان الكتريسيته از حمل الكترونها ايجاد مي شود. تا مدتها به نظر مي رسيد كه بار منفي كه روي الكترون وجود دارد برابر با يك واحد از اين شبه ذره است اما تحقيقاتي كه بعدها دانشمندان انجام دادند نشان مي داد كه يك بار منفي معادل يك سوم، يك پنجم و يا يك ششم يك واحد الكترون است. اكنون گروهي از پژوهشگران كه نتايج يافته هاي خود را در مجله "نيچر" منتشر كرده اند با استفاده از تكنيكهاي جديد براي اولين بار مشاهده كردند كه يك بار منفي دقيقا 25 درصد (يك چهارم) يك تك الكترون است. به خصوص اين دانشمندان نشان دادند كه شبه ذرات بارمنفي زماني كه الكترونها در يك سيستم دوبعدي قرار مي گيرند، تشكيل مي شوند و به اين ترتيب نيروي بسيار پرقدرتي ميان آنها برقرار مي شود. در حقيقت زماني كه يك جريان الكترون در يك سطح دوبعدي يك نيمه رسانا گسترده مي شود، يك ميدان مغناطيسي عمود بر اين سطح ايجاد مي شود. جريان بار منفي كه در اين ساختار دوبعدي حركت مي كند دقيقا برابر با يك چهارم يك الكترون است.

برچسب‌ها:
[ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 11:28 ] [ برو بچ 301 ]

روزي يك فيزيكدان ، يك زيست شناس ويك شيميدان براي اولين بار به اقيانوس مي روند. فيزيكدان چنان جذب اقيانوس و جذابيت امواج آن شده بود كه تصميم گرفت روي ديناميك سيالات تحقيق كند و به درون اقيانوس قدم گذاشت ، اما غرق شد و هرگز باز نگشت .

زيست شناس نيز كه از اين همه عظمت به هيجان آمده بود تصميم گرفت روي گياهان و جانوران درون اقيانوس تحقيق كند واو هم وارد اقيانوس شدو هرگز باز نگشت .

شيميدان كه مدتي طولاني منتظر آن ها مانده بود ، بالاخره دفتر چه يادداشت خودرا در آورد ومشاهدات خودرا چنين نوشت " فيزيكدان و زيست شناس در آب اقيانوس حل شدني هستند"!!!!!


برچسب‌ها:
[ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 11:20 ] [ برو بچ 301 ]
عاشقی از رشته ی شیمی شبی
بود اندر حزن و اندوه و تبی
در غم محبوب جانش سوخته
دل در آتش داده و افروخته
در همین احوال آن نیکو سرشت
نامه ای از بهر معشوقش نوشت
سوز عشقت در دلم افکنده آه
در نمازم نیست جز تو قبله گاه
پیش از عشقت این دل من شاد بود
جانم همچون عنصری آزاد بود
دیدمت یکباره سروم، بید شد
عشق آمد، جان من اکسید شد
.....
بقیه  در ادامه مطلب

برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 11:14 ] [ برو بچ 301 ]

به گزارش گروه خواندنی‌های خبرگزاری فارس، «هاروی ذیس» ‌دانشمند فرانسوی در علم تغذیه و آشپزی است که اعتقاد دارد،‌ پخت و پز عملیات شیمیایی است که منجر به نتایج اشتهاآور می‌شود و در طول فعالیت‌های خود تلاش بسیاری کرده تا راز و رمز پخت و پز را کشف کند. یکی از موفقیت‌های ذیس آن بود که توانست از یک زرده تخم مرغ24 لیتر سس مایونز تولید کند!

اما آخرین آزمایش وی که بحث و جدل‌های بسیاری را هم به دنبال داشت، بازگرداندن تخم مرغ آب‌پز به شکل سابق آن است. هاروی در این خصوص گفت: هنگام آب‌پز کردن تخم مرغ پروتئین این ماده غذایی منبسط و مولکول‌های آن به یکدیگر مرتبط می‌شود و سطح آب را فرا می‌گیرد، بنابراین اگر شما می‌خواهید،‌ این تخم مرغ را به حالت اول آن باز گردانید،‌ باید این ارتباط‌ها را از بین ببرید. وی توضیح داد: برای این کار کافی است،‌ از ماده «بوروهیدرات سدیم» استفاده کنید تا ظرف 3 ساعت تخم مرغ شما به وضعیت سابق باز گردد.

اگر می‌خواهید این آزمایش را در منزل انجام دهید،‌ می‌توانید به جای ماده «بوروهیدرات سدیم» از «سرکه» استفاده کنید. جالب اینجاست که تجارب هاروی در آشپزی روزانه هم به درد شما می‌خورد، به عنوان مثال اگر به تخم‌مرغ آب پز یا سرخ شده در حین طبخ نمک اضافه کنید، یکنواخت پخته می‌شود. یکی از عجیب‌ترین تجارب وی هم این است که اگر تخم بلدرچین را 3 سال در سرکه قرار دهید،‌ شفاف می‌شود.


برچسب‌ها:
[ جمعه 5 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 21:1 ] [ برو بچ 301 ]

آب گرم سريع تر يخ مي زند(رحی رهی)

اگر دو ظرف آب، يكي با آب 95°C و ديگري با همان مقدار آب با دماي 50°C را در يك روز سرد در بيرون از اتاق بگذاريد، آب داغ سريع تر يخ مي زند. چرا؟

اين پديده به اثر Mpemba معروف است (Mpemba  يك دانشجوي تانزانيايي كه اولين بار در سال 1969 اين پديده را كشف كرد.) اين اثر در هر دمايي اتفاق نمي افتد. اگر دماهاي شروع به قدر كافي بالا باشد اين پديده مشاهده مي شود.

اين موضوع تا حد زيادي بستگي به تبخير دارد، علاوه بر اين, عامل هايي همچون دما، جنبش مولكول هاي آب، گازهاي محلول در آب و … نيز مؤثرند.

در دماهاي بالا تبخير اهميت بيشتري دارد. اگر دو ظرف آب با جرم مساوي در دو دماي متفاوت قرار داده شوند، تبخير از آب گرم تر بيشتر است. و جرم آب گرم آنقدر كم مي شود كه زمان كمتري براي انجماد لازم داشته باشد. آب 100°C هنگام سرد شدن 16 درصد جرمش را از دست مي دهد تا به دماي صفر درجه برسد و هنگام انجماد 12 درصد ديگر را از دست مي دهد كه در مجموع 26 درصد مي شود. در نتيجه سرد شدن توسط تبخير تأثير بيشتري دارد، ابتدا جرم كاهش مي يابد طوري كه سرماي كمتري نياز دارد. همچنين فرايند تبخير گرم ترين مولكول ها را از آب خارج مي كند و به مقدار قابل توجهي از انرژي جنبشي مولكول هاي باقي مانده مي كاهد.

هنگامي كه آب سرد شروع به انجماد مي كند، لايه ي نازك يخ روي سطح آب مانند يك عايق عمل كرده و لايه هاي زيرين آب را از يخ زدن سريع محافظت كرده و فرايند انجماد كندتر مي شود. اما در آب گرم، انتقال گرما سبب مي شود كه لايه ي يخ ذوب شده و آب سريع تر سرد شود. تبخير عاملي است كه اجازه مي دهد آب گرم زود منجمد شود. بخار حاصل از آب گرم بيشتر از آب سرد است پس تبخير نه تنها مقداري از جرم آب را كم مي كند و باعث مي شود مقدار كمي آب منجمد گردد، بلكه سبب مي شود دماي ظرف آب گرم به خاطر از دست دادن گرما كاهش يابد.

همچنين آب گرم شديدتر از آب سرد گرما را از طريق سطح آب و ديواره هاي ظرف منتشر مي كند. تبخير يك فرايند سرد شدن است و آب گرم سريع تر تبخيرمي شود و سرعت اتلاف گرما در آن بيشتر است.

در سال 1977 مجله ي آمريكايي Scientific خاطر نشان كرد كه گازهاي محلول در آب نيز سرعت سرد شدن آب را كم مي كنند. گرما گازهاي محلول در آب را خارج مي كند. آب نسبتاً خالص ( با گازها و ناخالصي هاي برطرف شده ) تا چند درجه زير صفر سرد شده و سپس يخ مي زند. اين پديده به نام سرماي زير نقطه ي انجماد     (supercooling) شناخته شده است. آب همواره داراي مقداري گاز محلول مانند O2 و CO2 است. اين ناخالصي ها دماي انجماد را كاهش مي دهند. وقتي كه آب گرم مي شود گازها خارج مي شوند زيرا حلاليت گازها در آب گرم كم است، پس هنگامي كه آب گرم، سرد مي شود گاز محلول در آن كمتر از موقعي است كه آب سرد باشد. در نتيجه دماي انجماد بالاتر رفته و زودتر منجمد مي شود. البته جنس ظرف آب هم مؤثر است. سردشدن در يك ظرف چوبي بيشتر توسط تبخير مي باشد چون رسانايي گرمايي ضعيفي دارد. يك ظرف چوبي داراي آب 100°C زمان كمتري نسبت به همان حجم آب در دماي اتاق لازم دارد. اما اگر ظرف فلزي باشد، از اطراف ظرف گرماي قابل ملاحظه اي منتقل شده و تبخير عامل تعيين كننده براي سرد شدن نمي باشد


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 4 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 18:28 ] [ برو بچ 301 ]
ضرب المثل های شیمی(رحی رهی)

آب در دلش تکان نمي خورد

کنايه از يخ است که مولکول هاي آب در شبکه آن در جاهاي ثابتي قرار دارند و امکان انجام حرکت انتقالي براي آنها وجود ندارد

آب نمي بيند اما شناگر ماهري است

منظور فلزهاي قليايي است که زير نفت نگهداري مي شوند و آنچنان فعاليت شيميايي بالا يي دارند که وقتي وارد آب مي شوند با سرعت زيادي بر سطح آب مي چرخند و به شدت با آن واکنش مي دهند

آب به آب شدن

انتقال يون هيدروژن از يک مولکول آب به مولکول آب ديگر و تشکيل يون هيدرونيوم و يون هيدروکسيد که براساس نظريه برونست - لوري يک واکنش اسيد - باز محسوب مي شود

آب خوش از گلويش پايين نمي رود

کنايه از قيف شيشه اي است که هنگام انجام عمل صاف کردن آب به راحتي از آن پايين نمي آيد و شايد هم منظور قطره چکان باشد که آب قطره قطره و به سختي از آن خارج مي شود.


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 4 ارديبهشت 1393برچسب:, ] [ 13:42 ] [ برو بچ 301 ]

یک استوانه مدرج بزرگ (مثلا 500 میلی متری) برداشته و حدود 50 میلی لیتر پروکساید هیدروژن 30 درصد در آن بریزید. به اندازه یک سرنگ مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. استوانه مدرج را روی یک سینی بزرگ قرار دهید. یک فنجان چای خوری پودر یدید پتاسیوم به آن بیافزایید و عقب بایستید. تصویر متحرک زیر نتیجه را نشان می دهد (تا باز شدن تمامی فریم ها صبر کنید).

چه اتفاقی افتاده است؟ واکنش زیر این تجزیه شیمیایی را فرموله می کند:

2 H2O2(aq) O2(aq) + 2 H2O(aq)

 در حقیقت شما با واکنش تسریع شده تجزیه پروکساید هیدروژن به اکسیژن و آب سر و کار دارید. ستونی از کف و حبابهای اکسیژن از استوانه بیرون می زند. درست مانند خمیر دندانی که از لوله بیرون بزند.  پس یدید پتاسیوم در واکنش بالا چه نقشی دارد؟ یدید پتاسیوم نقش کاتالیزور را دارد و در تجزیه شیمیایی بالا وارد نمی شود.  این آزمایش کمی خطرناک است. پروکساید هیدروژن 30 درصد می تواند سوزاننده باشد. بنابراین از عینک و دستکش استفاده کنید.

 


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:3 ] [ برو بچ 301 ]

دانشمند ایرانی دانشگاه دولتی میشیگان موفق به استفاده از نوعی باکتری برای تولید طلای جامد شده است. در این یافته کاظم کاشفی و همکارانش باکتری کشف کرده اند که توانایی مقاومت در برابر مواد سمی دارد و می تواند طلای 24 قیراط تولید کند. این پژوهشگران دریافته اند باکتری مقاوم به فلز Cupriavidus metalliduransمی تواند غلظت های زیادی از کلرید طلا و یا طلای مایع را رشد دهد. این ترکیب نوعی ماده شیمیایی است که در طبیعت یافت می شود.
محققان به تقلید فرایندی که به اعتقاد آنها در طبیعت روی می دهد، این باکتری را با میزان زیادی کلرید طلا تغذیه کردند . طی یک هفته این باکتری این ماده سمی را به تکه ای از طلا تبدیل کرد. کاظم کاشفی استاد یار میکروبیولوژی و ژنتیک مولکولی دراین باره گفت: کیمیاگری میکروبی کاری است که ما انجام دادیم یعنی تولید طلای ارزشمند از چیزی که هیچ ارزشی ندارد. در این کار هنرمندانه محققان از ترکیب زیست فناوری، هنر و کیمیاگری برای تبدیل طلای مایع به طلای جامد 24 قیراط استفاده کردند. در واقع ترکیبی که موجب تولید این طلا می شود شامل یک آزمایشگاه قابل حمل از سخت افزار طلاداده شده 24 قیراطی، یک زیست راکتور شیشه ای و باکتری است.
این کار در رقابت هنر سایبری Prix Ars Electronicaاتریش به نمایش گذاشته شد. بااین حال آدام براون استادیار هنر الکترونیک دانشگاه میشیگان می گوید امید نداشته باشید که این فرایند می تواند از چیزهای به درد نخور معادنی از طلا برای شما به ارمغان بیاورد چرا که این فرایند در مقیاس بزرگ بسیار پرهزینه است.


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 19:58 ] [ برو بچ 301 ]

دانشمندان پس از سه سال پژوهش، وجود دو عنصر 114 و 116 را تائید و این دو عنصر را به عنوان سنگین ترین عناصر شناخته شده رسما وارد جدول تناوبی کردند.

کشف عنصر 114 نخستین بار در سال 1999 اعلام شد. سپس در یک سری از آزمایشات پیچیده ای که دانشمندان آمریکایی و روسی در سالهای 2004 و 2006 انجام دادند شواهد محکمی دال بر وجود دو عنصر 114 و 116 به دست آمد.

 


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 13:51 ] [ برو بچ 301 ]

مقدمه


   شما با کمک شیمی می‌توانید کریستال‌های برف را بسازید که به برف واقعی شباهت فوق‌العاده‌ای دارند. برف از کریستال‌های آب تشکیل شده است. در این پروژه شما از کریستال‌های خالص بنزوئیک اسید، گلوله‌های برفی را تهیه می‌کنید. مزیت این کریستال‌ها این است که در دمای اتاق ذوب نمی‌شوند. در واقع، هدف اصلی از انجام این آزمایش، آشنایی دانش‌آموزان با فرایند تصعید است، که با انجام این آزمایش این فرایند را از نزدیک درک می‌کنند و در پایان با طرح سوال و جوابی، دانش‌آموز با مفهوم اصلی و کلیدی تصعید، آشنا می‌شود.

 

مواد و وسایل لازم

  •  
  • ظرف دهان‌گشاد شیشه‌ای پیرکس (مقاوم در برابر حرارت)
  • 5 گرم بنزوئیک اسید (یک قاشق غذاخوری)
  • پیمانه‌ی مدرج پیرکس
  • هیتر
  • بِشری که تا دو سوم حجم آن از آب پر شده است
  • عروسک آدم برفی یا تکه‌ای درخت سرو
  • چوب پنبه

 

 

 


 روش كار
ابتدا بنزوئيك اسيد را داخل ظرف بريزيد، سپس عروسک آدم برفی یا شاخه‌ي درخت سرو را روي چوب‌پنبه ثابت كنيد و آن را هم درون ظرف قرار دهيد. در ظرف را ببنديد و آن را روي بشری که تا دو سوم آن، آب پر شده است قرار دهید (دهانه‌ی بشر با کف ظرف برابر باشد). سپس آنها را  روی هیتر قرار داده و به ملايمت حرارت دهيد. در واقع در این شیوه از حرارت غیرمستقیم استفاده می‌کنیم تا بنزوئیک اسید ذوب نشود. بعد از مدتی، بنزوئيك اسيد ناپدید می‌شود. در واقع بنزوئیک اسید جامد، تصعيد شده است. پس از ناپديد شدن بنزوئيك اسيد جامد، حرارت دادن را قطع كنيد. پس از مدتي ملاحظه می‌کنید که بلورهای سفید بنزوئیک اسید در اثر فرآيند چگالش، مانند برف روي آدم برفی یا شاخه‌ي درخت مي‌نشيند.

احتیاط: بنزوئیک اسید به عنوان نگهدارنده در فرآورده‌های غذایی کاربرد دارد، بنابراین یکی از بی‌خطر‌ترین ماده‌های شیمیایی محسوب می‌شود. هرچند بنزوئیک اسید خالص می‌تواند برای پوست بسیار خورنده باشد. همچنین در صورت بلعیده شدن در مقدار زیاد سمی است. بنابراین هنگام انجام این آزمایش نمایشی از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید. این آزمایش بسیار بامزه است ولی توصیه می‌شود دانش‌آموزان عزیز با کمک معلم شیمی خود آن را انجام دهند.

چه اتفاقی افتاده است؟در این آزمایش، ابتدا در اثر حرارت دادن، بنزویک اسید جامد تصعید می‌شود. یعنی مستقیما از حالت جامد به شکل گاز در می‌آید. با خاموش کردن هیتر (منبع حرارت) و بر اثر سرد شدن، مجددا بخارات بنزویک اسید که در محوطه‌ی در بسته جمع شده است، متراکم می‌شوند و به صورت کریستال‌هایی ظاهر می‌شوند که از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه گلوله‌های برفی هستند.

 



روش تصعید
در این روش، نمونه در درجه حرارتی پایین‌تر از نقطه ذوب آن گرم می‌شود و مستقیما از حالت جامد به صورت بخار در می‌آید و بعد بخار حاصل فورا در سطح سردی به حالت جامد متراکم می‌شود (متبلور می‌شود). این دو مرحله بدون مداخله حالت مایع صورت می‌گیرد.

 

در روش تصعید چون بخار را می‌توان دوباره جامد کرد، بنابراین، از این روش برای خالص‌سازی بعضی از جامدات استفاده می‌کنند. در این روش از اختلاف فشار بخار اجسام جامد استفاده می‌شود. یعنی باید بین فشار بخار جسم جامد و ناخالصی، اختلاف زیادی وجود داشته باشد، تا یکی از آنها به‌راحتی تصعید شود. عمل تخليص وقتي به خوبي انجام‌پذير است كه فشار بخار ناخالصی‌هی مشخصا كمتر از فشار بخار ماده تصعيد شدني باشد. از این آزمایش نمایشی می‌توان با کمی تغییر برای خالص‌سازی بنزویک اسید هم استفاده کرد. راجع به آن فکر کنید؟

سوال
-    چرا در این آزمایش بامزه، از بنزوئیک اسید استفاده شده است؟ آیا به جای بنزویک اسید می‌توان از مواد شیمیایی جامد دیگری هم استفاده کرد؟

پاسخ
-    بنزوئیک اسید فشار بخار بالایی در نقطه‌ی ذوب خود دارد و به‌راحتی با حرارت ملایم از فاز جامد به فاز گازی تبدیل می‌شود بدون اینکه مایع شود و مجددا بر اثر سرد شدن به صورت کریستال‌هایی ظاهر می‌شود. بنابراین، این آزمایش را می‌توان با مواد شیمیایی مشابه که فشار بخار بالایی زیر نقطه‌ی ذوب خود دارند هم انجام داد مانند نفتالین و سالیسیلیک اسید.


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 12:4 ] [ برو بچ 301 ]

آزمايش شگفت انگيز با يخ (عكس متحرك) 

دليل اين اتفاق چيست؟

 چون نقطه انجماد مايع درون ليوان بالاتر از صفر است،‌ وقتي يخ را كه دماي آن صفر يا زير صفر است را به آن نزديك مي كنيم،‌به سرعت منجمد مي شود. 

 


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 11:48 ] [ برو بچ 301 ]
جوهر خودکار چیزی است که شما معمولا نمی توانید به سادگی آن  را با آب و صابون حذف کنید، اما یک راه آسان و ارزان برای از بین بردن جوهر خودکار از سطوح و یا لباس وجود دارد.

• مالیدن الکل طبی

• کرم کف اصلاح صورت (خمیر ریش)

• اسپری مو ( اگر نه الکل و نه کرم اصلاح آثار جوهر را پاک نکرد)

• استفاده از کاهنده های شیمیایی از قبیل اگزالیک اسید و قلع (II) کلرید

• و اما آخرین گزینه ریختن چند قطره وایتکس و سپس افزودن چند قطره جوهر نمک به دنبال آن، البته گزینه نهایی جهت لباس های سفید توصیه می شود


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 11:33 ] [ برو بچ 301 ]
"مانل تورس" طراح اسپانیایی به تازگی ایده ای جدید را برای طراحی لباس پیاده سازی کرده است. ایده او استفاده از لباس های اسپری شده روی بدن هستند که با مواد خاصی درست شده و پس مدتی که روی بدن می مانند به لباس تبدیل می شوند

به گزارش فرهنگ نیوز ، «لباس یکی از ملزومات همیشه همراه انسان است که از بدن در مقابل موارد مختلف حفاظت می کند. عده ای همیشه برای خریدن بهترین لباس با توجه سایزشان مشکلاتی دارند ولی این مشکلات با ترفندی جالب برطرف شده است....

برو به ادامه مطلب !!


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 10:50 ] [ برو بچ 301 ]

همه میدانیم که بیشتر گندم سفید از نشاسته درست شده است . و میدانیم که نشاسته از کربوهیدرات ساخته شده است یعنی از به هم پیوستن زنجیره ی مولکولهای شکر . هر کسی که تا بحال مارشمالو (نوعی شیرینی خمیرمانند )را اتش زده باشد میداند که شکر براحتی میسوزد , پس ارد هم میتواند.آرد و خیلی از کربوهیدراتهای دیگر میتواند اتش بگیرند وقتی انها در هوا بحالت گرد و غبار وجود دارد .فقط کافیه در هر متر مکعب ۵۰ گرم یا بیشتر آرد بصورت گرد در هوا وجود داشته باشد و مشتعل شود. ذره های آرد انقدر کوچک هستند که فورا میسوزند. وقتی یک ذره بسوزد بقیه ذره های نزدیکش را هم روشن میکند و انوقت شعله بوجود امده تمام ابر ارد را شعله ور کرده و منفجر میشود. تقریبا هر کربو هیدرات بصورت گرد و غبار وقتی مشتعل شود منفجر خواهد شد .در خیلی از انبارهای آرد به همین صورت با یک جرقه یا یک منبع گرما باعت انفجار و اتش سوزی میشود.


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 10:44 ] [ برو بچ 301 ]

 تعیین دقیق زمان مرگ در جرم شناسی بسیار اهمیت دارد.اندازه گیری غلظت پتاسیم مایع زجاجیه روشی است که بیش از سه دهه از پیشنهاد و بررسی ان میگذرد.مصونیت ماده زجاجیه از آلودگی ،خون و باکتریها پس از مرگ ،سهولت نمونه برداری و عدم نیاز به کالبدشکافی از مزایای این روش محسوب می شود.تجزیه پتاسیم زجاجیه با دو روش الکترودهای یونی ویژه که یک روش پتانسیل سنجی است و نور سنجی شعله ای که یک روش طیف سنجی است انجام می گیرد.سپس مقدار پتاسیم بدست آمده با منحنیهای استاندارد غلظت یون پتاسیم بر حسب زمان مرگ که برای دو گروه سنی کودکان وبزرگسالان مجزاست،مقایسه می شود.


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 10:42 ] [ برو بچ 301 ]

چندی پیش در منطقه فینیکس واقع در آریزونا در کشور امریکا، کشاورزی به نام دیوید هادسون به ماده ی سفیدرنگی که سرتاسر مزرعه ی زراعی اش را گسترده بود مشکوک شد و مقداری از آنرا به آزماییشگاه سپرد تا به او بگویند که این ماده ی سفیدرنگ متشکل از چه موادی است. اما در عین ناباوری،پاسخ آزمایشگاه این بود: You have pure nothing!  . یعنی شما یک ماده ای دردست دارید خالصا هیچ چیز مشخصی که در جدول عناصر تعریف ششده باشد در آن به چشم نمی خورد!

اما پس از چندی یک آزمایشگاه روسی به روش آزمایش آمریکایی ها شک کرد و روش جدیدی را برای آنالیز این ماده ی عجیب پیش رو گذاشت که صحیح تر بود و بالا خره پرده ی جادوییی کنار رفت و عنصر تشکیل دهنده ، رخ نمود.


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:52 ] [ برو بچ 301 ]

آیا می دانید دیالیز چیست؟

کلیه ها مسئول فیلتر کردن و در واقع تصفیه کردم مواد زائد از خون هستند. دیالیز عملیاتی است که جایگزینی برای بسیاری از وظائف و مسئولیت های طبیعی کلیه ها می باشد. کلیه ها دو عضوی هستند که در هر دو طرف پشت حفره شکم قرار گرفته اند. دیالیز به افراد این امکان را می دهد، با اینکه دیگر کلیه هایشان به خوبی کار نمی کند، بتوانند زندگی خوب و مفیدی را بگذرانند.


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:47 ] [ برو بچ 301 ]

دیشب به خواب دیدم ماری پر از خط و خال

دیشب به خواب دیدم ماری پر از خط و خال          ماری که از برایم آشفته کرد احوال

افعی نبود این مار زنگی نبود این مار                    چون کیمیاگر آن را نامیده بود بَسپار

زنجیره ی بلندش همچون پلی اِتیلِن                     از سر به ته به خود داشت صدها هزار آلکِن

روی سرش اِنول داشت سوی دُمش فنول داشت  گویا که او رزونانس همچون کتو–انول داشت

رنگش سیاه و بدفام چون ظاهرِ گرافیت               چشمان او پر از خون سُرخیده چون هماتیت

بوی تعفّنی داشت همچون گریس و لاستیک        چون در بزاق او بود ترکیب آروماتیک

وقتی زبان درآورد از حفره ی دهانش                   دیدم هزار آلکیل روییده بر زبانش

ناگه خزید و آمد او با شتاب سویم                         من هم سریع رفتم جایی پناه جویم

از بخت بد فتادم در بند این هیولا                           در بر گرفت من را چون لوله ی پُلیکا

زنجیر کربنی اش پیچید دور پایم                            من بس تلاش کردم تا او کند رهایم

در دَم به نیشش آزرد انگشت شست دستم         من هم ز درد انگشت ناگه ز خواب جستم

شایان تو هم حذر کن از شیمی پُلیمر                   گر هیچ شب نداری آسودگی خاطر

چون درس شیمی من هرگز نبود آلی                   این شعر را سرودم با فنّ ماستمالی


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:1 ] [ برو بچ 301 ]

بیاید درزندگی خویش

آرامش و خویشتنداری را از تری نیترو تولوئن ( تی ان تی )

 نرمش و انعطاف پذیری  را از الماس

معاشرت و دوست داشتن  دیگران را از گازهای نجیب

و نوازش محبت آمیزگونه های دیگران را از  سولفوریک اسید صدمولار

و همزیستی  مسالمت  آمیزرا از فلزهای قلیایی و آب 

و بخشش  خاضعانه را از فلوئور 

بیاموزیم


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 19:28 ] [ برو بچ 301 ]

سلام بچه ها ! اینجا کلیک کنین تا فیلمو ببینین !از دست ندین!

 

 

معادله این واکنش هیجان انگیز :

ماده اولیه ، جیوه (II) تیوسیانات است که بر اثر حرارت تجزیه می شود :

2Hg(SCN)2 → 2HgS + CS2 + C3N4

سپس کربن دی سولفید می سوزد :

CS2 + 3O2 → CO2 + 2SO2

C3N4  نیز به گاز نیتروژن و دی سیان تجزیه می شود :

 2C3N4 → 3(CN)2 + N2

جیوه (II) اکسید نیز با اکسیژن واکنش می دهد :

HgS + O2 → Hg + SO2


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 19:15 ] [ برو بچ 301 ]

می دانیم که با تخلیه ی الکتریکی گازها ، بر اساس طیف نشری خطی هر گاز ، رنگ خاصی منتشر می شود . در شکل زیر نور منتشر شده از لامپ تخلیه الکتریکی گازهای نجیب را ملاحظه می فرمایید . از این لامپ ها در تابلوهای تبلیغاتی استفاده می شود .


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 18:50 ] [ برو بچ 301 ]
یكی از ثابت‎های فیزیكی كه برای تشخیص مواد آلی ، مورد استفاده قرار می‎گیرد ، نقطه ذوب می باشد . هر تركیب آلی جامد و خالص ، دارای نقطه ذوب مشخصی است . به ندرت دیده شده كه دو جسم آلی نقطه ذوب یكسان داشته باشند . بنابراین از روی نقطه ذوب می توان به خلوص تركیب آلی پی برد . نقطه ذوب چیست و چه عواملی بر نقطه ذوب یک جسم تاثیر می گذارند؟
 
ادامه را در ادامه مطلب ببینید!

 

 

 


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 18:37 ] [ برو بچ 301 ]
 
 
 
 
 
سبک ترین ماده جامد با کمترین چگالی ، ماده ای است موسوم به آئروژل . به عقیده لورنس لیورمور 
 
از آزمایشگاه ملی ، ترکیب اجزای سازنده آئروژل شامل 8/99% هوا و  2/0 % سیلیسیم اکسید می باشد .
 
چگالی آئروژل 9/1 گرم بر سانتیمتر مکعب است . این ماده اگرچه میتواند رنگی هم باشد ولی
 
معمولاًهمانند دود سفید ، نیمه شفاف و متمایل به آبی کم رنگ به نظر می رسد .
 
آئروژل به طور باورنکردنی یک عایق حرارتی بسیار خوب است .  با وجود روشن بودن یک مشعل داغ در
 
زیرورقه ی نازکی از آئروژل می توان چند مداد شمعی را بدون اینکه ذوب شوند بر سطح دیگر این ورقه نگه داشت .
 
 
 

 
به اعتقاد کارشناسان ناسا ،  قطعه بزرگی از آئروژل در حد و اندازه ی  یک انسان بالغ ، تنها  455گرم 
 
 
( کمتر ازیک پوند ) وزن دارد و قادر است جسمی به وزن 500 کیلوگرم  را پشتیبانی کند .
 

 
 

 


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 18:19 ] [ برو بچ 301 ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
برچسب‌ها وب
امکانات وب


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 27
بازدید کل : 3342
تعداد مطالب : 75
تعداد نظرات : 101
تعداد آنلاین : 1

ابزار رایگان وبلاگ