pizza-chemistery
شیمی
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان pizza-chemistery و آدرس pizza-chemistery.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





یک استوانه مدرج بزرگ (مثلا 500 میلی متری) برداشته و حدود 50 میلی لیتر پروکساید هیدروژن 30 درصد در آن بریزید. به اندازه یک سرنگ مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. استوانه مدرج را روی یک سینی بزرگ قرار دهید. یک فنجان چای خوری پودر یدید پتاسیوم به آن بیافزایید و عقب بایستید. تصویر متحرک زیر نتیجه را نشان می دهد (تا باز شدن تمامی فریم ها صبر کنید).

چه اتفاقی افتاده است؟ واکنش زیر این تجزیه شیمیایی را فرموله می کند:

2 H2O2(aq) O2(aq) + 2 H2O(aq)

 در حقیقت شما با واکنش تسریع شده تجزیه پروکساید هیدروژن به اکسیژن و آب سر و کار دارید. ستونی از کف و حبابهای اکسیژن از استوانه بیرون می زند. درست مانند خمیر دندانی که از لوله بیرون بزند.  پس یدید پتاسیوم در واکنش بالا چه نقشی دارد؟ یدید پتاسیوم نقش کاتالیزور را دارد و در تجزیه شیمیایی بالا وارد نمی شود.  این آزمایش کمی خطرناک است. پروکساید هیدروژن 30 درصد می تواند سوزاننده باشد. بنابراین از عینک و دستکش استفاده کنید.

 


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:3 ] [ برو بچ 301 ]

دانشمند ایرانی دانشگاه دولتی میشیگان موفق به استفاده از نوعی باکتری برای تولید طلای جامد شده است. در این یافته کاظم کاشفی و همکارانش باکتری کشف کرده اند که توانایی مقاومت در برابر مواد سمی دارد و می تواند طلای 24 قیراط تولید کند. این پژوهشگران دریافته اند باکتری مقاوم به فلز Cupriavidus metalliduransمی تواند غلظت های زیادی از کلرید طلا و یا طلای مایع را رشد دهد. این ترکیب نوعی ماده شیمیایی است که در طبیعت یافت می شود.
محققان به تقلید فرایندی که به اعتقاد آنها در طبیعت روی می دهد، این باکتری را با میزان زیادی کلرید طلا تغذیه کردند . طی یک هفته این باکتری این ماده سمی را به تکه ای از طلا تبدیل کرد. کاظم کاشفی استاد یار میکروبیولوژی و ژنتیک مولکولی دراین باره گفت: کیمیاگری میکروبی کاری است که ما انجام دادیم یعنی تولید طلای ارزشمند از چیزی که هیچ ارزشی ندارد. در این کار هنرمندانه محققان از ترکیب زیست فناوری، هنر و کیمیاگری برای تبدیل طلای مایع به طلای جامد 24 قیراط استفاده کردند. در واقع ترکیبی که موجب تولید این طلا می شود شامل یک آزمایشگاه قابل حمل از سخت افزار طلاداده شده 24 قیراطی، یک زیست راکتور شیشه ای و باکتری است.
این کار در رقابت هنر سایبری Prix Ars Electronicaاتریش به نمایش گذاشته شد. بااین حال آدام براون استادیار هنر الکترونیک دانشگاه میشیگان می گوید امید نداشته باشید که این فرایند می تواند از چیزهای به درد نخور معادنی از طلا برای شما به ارمغان بیاورد چرا که این فرایند در مقیاس بزرگ بسیار پرهزینه است.


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 19:58 ] [ برو بچ 301 ]

دانشمندان پس از سه سال پژوهش، وجود دو عنصر 114 و 116 را تائید و این دو عنصر را به عنوان سنگین ترین عناصر شناخته شده رسما وارد جدول تناوبی کردند.

کشف عنصر 114 نخستین بار در سال 1999 اعلام شد. سپس در یک سری از آزمایشات پیچیده ای که دانشمندان آمریکایی و روسی در سالهای 2004 و 2006 انجام دادند شواهد محکمی دال بر وجود دو عنصر 114 و 116 به دست آمد.

 


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 13:51 ] [ برو بچ 301 ]

مقدمه


   شما با کمک شیمی می‌توانید کریستال‌های برف را بسازید که به برف واقعی شباهت فوق‌العاده‌ای دارند. برف از کریستال‌های آب تشکیل شده است. در این پروژه شما از کریستال‌های خالص بنزوئیک اسید، گلوله‌های برفی را تهیه می‌کنید. مزیت این کریستال‌ها این است که در دمای اتاق ذوب نمی‌شوند. در واقع، هدف اصلی از انجام این آزمایش، آشنایی دانش‌آموزان با فرایند تصعید است، که با انجام این آزمایش این فرایند را از نزدیک درک می‌کنند و در پایان با طرح سوال و جوابی، دانش‌آموز با مفهوم اصلی و کلیدی تصعید، آشنا می‌شود.

 

مواد و وسایل لازم

  •  
  • ظرف دهان‌گشاد شیشه‌ای پیرکس (مقاوم در برابر حرارت)
  • 5 گرم بنزوئیک اسید (یک قاشق غذاخوری)
  • پیمانه‌ی مدرج پیرکس
  • هیتر
  • بِشری که تا دو سوم حجم آن از آب پر شده است
  • عروسک آدم برفی یا تکه‌ای درخت سرو
  • چوب پنبه

 

 

 


 روش كار
ابتدا بنزوئيك اسيد را داخل ظرف بريزيد، سپس عروسک آدم برفی یا شاخه‌ي درخت سرو را روي چوب‌پنبه ثابت كنيد و آن را هم درون ظرف قرار دهيد. در ظرف را ببنديد و آن را روي بشری که تا دو سوم آن، آب پر شده است قرار دهید (دهانه‌ی بشر با کف ظرف برابر باشد). سپس آنها را  روی هیتر قرار داده و به ملايمت حرارت دهيد. در واقع در این شیوه از حرارت غیرمستقیم استفاده می‌کنیم تا بنزوئیک اسید ذوب نشود. بعد از مدتی، بنزوئيك اسيد ناپدید می‌شود. در واقع بنزوئیک اسید جامد، تصعيد شده است. پس از ناپديد شدن بنزوئيك اسيد جامد، حرارت دادن را قطع كنيد. پس از مدتي ملاحظه می‌کنید که بلورهای سفید بنزوئیک اسید در اثر فرآيند چگالش، مانند برف روي آدم برفی یا شاخه‌ي درخت مي‌نشيند.

احتیاط: بنزوئیک اسید به عنوان نگهدارنده در فرآورده‌های غذایی کاربرد دارد، بنابراین یکی از بی‌خطر‌ترین ماده‌های شیمیایی محسوب می‌شود. هرچند بنزوئیک اسید خالص می‌تواند برای پوست بسیار خورنده باشد. همچنین در صورت بلعیده شدن در مقدار زیاد سمی است. بنابراین هنگام انجام این آزمایش نمایشی از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید. این آزمایش بسیار بامزه است ولی توصیه می‌شود دانش‌آموزان عزیز با کمک معلم شیمی خود آن را انجام دهند.

چه اتفاقی افتاده است؟در این آزمایش، ابتدا در اثر حرارت دادن، بنزویک اسید جامد تصعید می‌شود. یعنی مستقیما از حالت جامد به شکل گاز در می‌آید. با خاموش کردن هیتر (منبع حرارت) و بر اثر سرد شدن، مجددا بخارات بنزویک اسید که در محوطه‌ی در بسته جمع شده است، متراکم می‌شوند و به صورت کریستال‌هایی ظاهر می‌شوند که از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه گلوله‌های برفی هستند.

 



روش تصعید
در این روش، نمونه در درجه حرارتی پایین‌تر از نقطه ذوب آن گرم می‌شود و مستقیما از حالت جامد به صورت بخار در می‌آید و بعد بخار حاصل فورا در سطح سردی به حالت جامد متراکم می‌شود (متبلور می‌شود). این دو مرحله بدون مداخله حالت مایع صورت می‌گیرد.

 

در روش تصعید چون بخار را می‌توان دوباره جامد کرد، بنابراین، از این روش برای خالص‌سازی بعضی از جامدات استفاده می‌کنند. در این روش از اختلاف فشار بخار اجسام جامد استفاده می‌شود. یعنی باید بین فشار بخار جسم جامد و ناخالصی، اختلاف زیادی وجود داشته باشد، تا یکی از آنها به‌راحتی تصعید شود. عمل تخليص وقتي به خوبي انجام‌پذير است كه فشار بخار ناخالصی‌هی مشخصا كمتر از فشار بخار ماده تصعيد شدني باشد. از این آزمایش نمایشی می‌توان با کمی تغییر برای خالص‌سازی بنزویک اسید هم استفاده کرد. راجع به آن فکر کنید؟

سوال
-    چرا در این آزمایش بامزه، از بنزوئیک اسید استفاده شده است؟ آیا به جای بنزویک اسید می‌توان از مواد شیمیایی جامد دیگری هم استفاده کرد؟

پاسخ
-    بنزوئیک اسید فشار بخار بالایی در نقطه‌ی ذوب خود دارد و به‌راحتی با حرارت ملایم از فاز جامد به فاز گازی تبدیل می‌شود بدون اینکه مایع شود و مجددا بر اثر سرد شدن به صورت کریستال‌هایی ظاهر می‌شود. بنابراین، این آزمایش را می‌توان با مواد شیمیایی مشابه که فشار بخار بالایی زیر نقطه‌ی ذوب خود دارند هم انجام داد مانند نفتالین و سالیسیلیک اسید.


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 12:4 ] [ برو بچ 301 ]

آزمايش شگفت انگيز با يخ (عكس متحرك) 

دليل اين اتفاق چيست؟

 چون نقطه انجماد مايع درون ليوان بالاتر از صفر است،‌ وقتي يخ را كه دماي آن صفر يا زير صفر است را به آن نزديك مي كنيم،‌به سرعت منجمد مي شود. 

 


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 11:48 ] [ برو بچ 301 ]
جوهر خودکار چیزی است که شما معمولا نمی توانید به سادگی آن  را با آب و صابون حذف کنید، اما یک راه آسان و ارزان برای از بین بردن جوهر خودکار از سطوح و یا لباس وجود دارد.

• مالیدن الکل طبی

• کرم کف اصلاح صورت (خمیر ریش)

• اسپری مو ( اگر نه الکل و نه کرم اصلاح آثار جوهر را پاک نکرد)

• استفاده از کاهنده های شیمیایی از قبیل اگزالیک اسید و قلع (II) کلرید

• و اما آخرین گزینه ریختن چند قطره وایتکس و سپس افزودن چند قطره جوهر نمک به دنبال آن، البته گزینه نهایی جهت لباس های سفید توصیه می شود


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 11:33 ] [ برو بچ 301 ]
"مانل تورس" طراح اسپانیایی به تازگی ایده ای جدید را برای طراحی لباس پیاده سازی کرده است. ایده او استفاده از لباس های اسپری شده روی بدن هستند که با مواد خاصی درست شده و پس مدتی که روی بدن می مانند به لباس تبدیل می شوند

به گزارش فرهنگ نیوز ، «لباس یکی از ملزومات همیشه همراه انسان است که از بدن در مقابل موارد مختلف حفاظت می کند. عده ای همیشه برای خریدن بهترین لباس با توجه سایزشان مشکلاتی دارند ولی این مشکلات با ترفندی جالب برطرف شده است....

برو به ادامه مطلب !!


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 10:50 ] [ برو بچ 301 ]

همه میدانیم که بیشتر گندم سفید از نشاسته درست شده است . و میدانیم که نشاسته از کربوهیدرات ساخته شده است یعنی از به هم پیوستن زنجیره ی مولکولهای شکر . هر کسی که تا بحال مارشمالو (نوعی شیرینی خمیرمانند )را اتش زده باشد میداند که شکر براحتی میسوزد , پس ارد هم میتواند.آرد و خیلی از کربوهیدراتهای دیگر میتواند اتش بگیرند وقتی انها در هوا بحالت گرد و غبار وجود دارد .فقط کافیه در هر متر مکعب ۵۰ گرم یا بیشتر آرد بصورت گرد در هوا وجود داشته باشد و مشتعل شود. ذره های آرد انقدر کوچک هستند که فورا میسوزند. وقتی یک ذره بسوزد بقیه ذره های نزدیکش را هم روشن میکند و انوقت شعله بوجود امده تمام ابر ارد را شعله ور کرده و منفجر میشود. تقریبا هر کربو هیدرات بصورت گرد و غبار وقتی مشتعل شود منفجر خواهد شد .در خیلی از انبارهای آرد به همین صورت با یک جرقه یا یک منبع گرما باعت انفجار و اتش سوزی میشود.


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 10:44 ] [ برو بچ 301 ]

 تعیین دقیق زمان مرگ در جرم شناسی بسیار اهمیت دارد.اندازه گیری غلظت پتاسیم مایع زجاجیه روشی است که بیش از سه دهه از پیشنهاد و بررسی ان میگذرد.مصونیت ماده زجاجیه از آلودگی ،خون و باکتریها پس از مرگ ،سهولت نمونه برداری و عدم نیاز به کالبدشکافی از مزایای این روش محسوب می شود.تجزیه پتاسیم زجاجیه با دو روش الکترودهای یونی ویژه که یک روش پتانسیل سنجی است و نور سنجی شعله ای که یک روش طیف سنجی است انجام می گیرد.سپس مقدار پتاسیم بدست آمده با منحنیهای استاندارد غلظت یون پتاسیم بر حسب زمان مرگ که برای دو گروه سنی کودکان وبزرگسالان مجزاست،مقایسه می شود.


برچسب‌ها:
[ جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, ] [ 10:42 ] [ برو بچ 301 ]

چندی پیش در منطقه فینیکس واقع در آریزونا در کشور امریکا، کشاورزی به نام دیوید هادسون به ماده ی سفیدرنگی که سرتاسر مزرعه ی زراعی اش را گسترده بود مشکوک شد و مقداری از آنرا به آزماییشگاه سپرد تا به او بگویند که این ماده ی سفیدرنگ متشکل از چه موادی است. اما در عین ناباوری،پاسخ آزمایشگاه این بود: You have pure nothing!  . یعنی شما یک ماده ای دردست دارید خالصا هیچ چیز مشخصی که در جدول عناصر تعریف ششده باشد در آن به چشم نمی خورد!

اما پس از چندی یک آزمایشگاه روسی به روش آزمایش آمریکایی ها شک کرد و روش جدیدی را برای آنالیز این ماده ی عجیب پیش رو گذاشت که صحیح تر بود و بالا خره پرده ی جادوییی کنار رفت و عنصر تشکیل دهنده ، رخ نمود.


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:52 ] [ برو بچ 301 ]

آیا می دانید دیالیز چیست؟

کلیه ها مسئول فیلتر کردن و در واقع تصفیه کردم مواد زائد از خون هستند. دیالیز عملیاتی است که جایگزینی برای بسیاری از وظائف و مسئولیت های طبیعی کلیه ها می باشد. کلیه ها دو عضوی هستند که در هر دو طرف پشت حفره شکم قرار گرفته اند. دیالیز به افراد این امکان را می دهد، با اینکه دیگر کلیه هایشان به خوبی کار نمی کند، بتوانند زندگی خوب و مفیدی را بگذرانند.


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:47 ] [ برو بچ 301 ]

دیشب به خواب دیدم ماری پر از خط و خال

دیشب به خواب دیدم ماری پر از خط و خال          ماری که از برایم آشفته کرد احوال

افعی نبود این مار زنگی نبود این مار                    چون کیمیاگر آن را نامیده بود بَسپار

زنجیره ی بلندش همچون پلی اِتیلِن                     از سر به ته به خود داشت صدها هزار آلکِن

روی سرش اِنول داشت سوی دُمش فنول داشت  گویا که او رزونانس همچون کتو–انول داشت

رنگش سیاه و بدفام چون ظاهرِ گرافیت               چشمان او پر از خون سُرخیده چون هماتیت

بوی تعفّنی داشت همچون گریس و لاستیک        چون در بزاق او بود ترکیب آروماتیک

وقتی زبان درآورد از حفره ی دهانش                   دیدم هزار آلکیل روییده بر زبانش

ناگه خزید و آمد او با شتاب سویم                         من هم سریع رفتم جایی پناه جویم

از بخت بد فتادم در بند این هیولا                           در بر گرفت من را چون لوله ی پُلیکا

زنجیر کربنی اش پیچید دور پایم                            من بس تلاش کردم تا او کند رهایم

در دَم به نیشش آزرد انگشت شست دستم         من هم ز درد انگشت ناگه ز خواب جستم

شایان تو هم حذر کن از شیمی پُلیمر                   گر هیچ شب نداری آسودگی خاطر

چون درس شیمی من هرگز نبود آلی                   این شعر را سرودم با فنّ ماستمالی


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:1 ] [ برو بچ 301 ]

بیاید درزندگی خویش

آرامش و خویشتنداری را از تری نیترو تولوئن ( تی ان تی )

 نرمش و انعطاف پذیری  را از الماس

معاشرت و دوست داشتن  دیگران را از گازهای نجیب

و نوازش محبت آمیزگونه های دیگران را از  سولفوریک اسید صدمولار

و همزیستی  مسالمت  آمیزرا از فلزهای قلیایی و آب 

و بخشش  خاضعانه را از فلوئور 

بیاموزیم


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 19:28 ] [ برو بچ 301 ]

سلام بچه ها ! اینجا کلیک کنین تا فیلمو ببینین !از دست ندین!

 

 

معادله این واکنش هیجان انگیز :

ماده اولیه ، جیوه (II) تیوسیانات است که بر اثر حرارت تجزیه می شود :

2Hg(SCN)2 → 2HgS + CS2 + C3N4

سپس کربن دی سولفید می سوزد :

CS2 + 3O2 → CO2 + 2SO2

C3N4  نیز به گاز نیتروژن و دی سیان تجزیه می شود :

 2C3N4 → 3(CN)2 + N2

جیوه (II) اکسید نیز با اکسیژن واکنش می دهد :

HgS + O2 → Hg + SO2


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 19:15 ] [ برو بچ 301 ]

می دانیم که با تخلیه ی الکتریکی گازها ، بر اساس طیف نشری خطی هر گاز ، رنگ خاصی منتشر می شود . در شکل زیر نور منتشر شده از لامپ تخلیه الکتریکی گازهای نجیب را ملاحظه می فرمایید . از این لامپ ها در تابلوهای تبلیغاتی استفاده می شود .


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 18:50 ] [ برو بچ 301 ]
یكی از ثابت‎های فیزیكی كه برای تشخیص مواد آلی ، مورد استفاده قرار می‎گیرد ، نقطه ذوب می باشد . هر تركیب آلی جامد و خالص ، دارای نقطه ذوب مشخصی است . به ندرت دیده شده كه دو جسم آلی نقطه ذوب یكسان داشته باشند . بنابراین از روی نقطه ذوب می توان به خلوص تركیب آلی پی برد . نقطه ذوب چیست و چه عواملی بر نقطه ذوب یک جسم تاثیر می گذارند؟
 
ادامه را در ادامه مطلب ببینید!

 

 

 


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 18:37 ] [ برو بچ 301 ]
 
 
 
 
 
سبک ترین ماده جامد با کمترین چگالی ، ماده ای است موسوم به آئروژل . به عقیده لورنس لیورمور 
 
از آزمایشگاه ملی ، ترکیب اجزای سازنده آئروژل شامل 8/99% هوا و  2/0 % سیلیسیم اکسید می باشد .
 
چگالی آئروژل 9/1 گرم بر سانتیمتر مکعب است . این ماده اگرچه میتواند رنگی هم باشد ولی
 
معمولاًهمانند دود سفید ، نیمه شفاف و متمایل به آبی کم رنگ به نظر می رسد .
 
آئروژل به طور باورنکردنی یک عایق حرارتی بسیار خوب است .  با وجود روشن بودن یک مشعل داغ در
 
زیرورقه ی نازکی از آئروژل می توان چند مداد شمعی را بدون اینکه ذوب شوند بر سطح دیگر این ورقه نگه داشت .
 
 
 

 
به اعتقاد کارشناسان ناسا ،  قطعه بزرگی از آئروژل در حد و اندازه ی  یک انسان بالغ ، تنها  455گرم 
 
 
( کمتر ازیک پوند ) وزن دارد و قادر است جسمی به وزن 500 کیلوگرم  را پشتیبانی کند .
 

 
 

 


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 18:19 ] [ برو بچ 301 ]


A physicist, biologist and a chemist were going to the ocean for the first time

The physicist saw the ocean and was fascinated by the waves. He said he wanted to do some research o n the fluid dynamics of the waves and walked into the ocean. Obviously he was drowned and never returned.

The biologist said he wanted to do research o n the flora and fauna inside the ocean and walked inside the ocean. He too, never returned.

The chemist waited for a long time and afterwards, wrote the observation, "The physicist and the biologist are soluble in ocean water

 

Teacher: What is the formula for water
Student: H, I, J, K, L, M, N, O
Teacher: That's not what I taught you.
Student: But you said the formula for water was...H to O.

 


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 15:39 ] [ برو بچ 301 ]

تصویری که قرمز می‌شود!

به دوستانتان بگویید که آیا می‌توانند بدون استفاده از رنگ ، یک عکس را قرمز سازند و بلافاصله آن را به حالت معمولی در بیاورند؟ مسلما کسی قادر به این کار نخواهد بود. حالا شما تصویری را که قبلا تهیه کرده و صورت آن را با فنل فتالئین پوشانیده‌اید، از جیبتان بیرون بیاورید. این مایع که به صورت تصویر مالیده شده ، ابتدا رنگی ندارد. ولی اگر شما انگشتانشان را در آمونیاک خیس کنید (که حتما قبلا این کار را کرده‌اید) و جلوی تصویر بگیرید، صورت ان قرمز کمرنگ می‌گردد! اگر انگشتانتان را کنار بکشید، رنگ صورت دوباره معمولی می‌شود!

 


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 11:18 ] [ برو بچ 301 ]

آب، واقعاً ماده‌ی شگفت‌انگیز است. اگر آب نبود هیچ بنده‌ی پشیمانی بر گذشته‌ی بد خود نمی گریست، مروارید اشک بر گونه‌ی هیچ بنده‌ی سحرخیزی نمی غلتید، بر پیشانی هیچ گناهکاری عرق شرم نمی نشست، هنگامی که پس از سال‌ها دوری، به عزیزی می رسیدیم، نمی توانستیم اشک شوق بریزیم و اگر کار نادرستی از ما سر می زد، نمی دانستیم از خجالت، چه بشویم


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 10:38 ] [ برو بچ 301 ]

متولد چه ماهی هستی؟ !!!

فروردین

متولدین این ماه ،طبع  گرم و پرشور و حرارت شما قابل تحسین است!


شما در هر جا آتشی پرشور راه می اندازیدو هر چند به زودی به سردی میگراید. مانند کربن با اکسیژن به بهترین شکل ترکیب می شوید و این چنین آتشی ناگهان سراسر وجودشما را  تبدیل به گردی نرم رنگ به نام خاکستر می کند.شما معدن عناصر قدرتمند از جمله اورانیوم هستیدو در هنگام عصبانیت قدرت ویرانگری کره ی زمین راداریدواما اگر انفجار شما کنترل شده باشدشمارا.........

 
به فعالیت فراوان وادار می کند.به طوری که مرکز قدرت می شوید و موفقیت را ازآن خود می کنید.انسانهایی متولدماه حمل معولاَبه موفقیت های زیادی در زندگی دست می یابد.تنها اگر از راکتوری مناسب که بیشترگرمارا به جریان برق تبدیل کند استفاده بکند.

زندگی شما محلول غلیظی از امیدواری وخوشبختی را تشکیل می دهدکه عده ا ی معتقدند بدون این اکسیر جادویی زندگی فروردینیان نابود خواهد شد.شما حتی وقایع تلخ را  به خوبی برای خو دتفسیر می کنیدکه به همین علت شیمیاگران به شما لقب کیمیاگر را داده استچون از هر فلزی برای خود طلا درست میکنید.تفاوتتان با کربن درنعداد پیوندتان است.شما بر خلاف کربن تنها توانایی تشکیل یک پیوند رادارید و بس!

یعنی در آن واحد دو شخص را نمی توانیددر قلب خود حل کنید! که این نشانگر وفاداری شما هست.اگر چه گاهی این وفاداری باعث انجمادمی شود.غلظت حسادت د روجودتان کمی بیشتر از حد نرمال است .به خصوص اگر د رده روز اول به دنیا آمده باشد.دراین صورت به همه چیز احساس تعلق می کتیدو فکر می کنیددنیا فقط برای شما شکل گرفته است؟

شبه فلز بودن از وجودتان به کل خط خورده استچون هرگز نمی توانید ویزگی های متفاوت را با هم داشته باشید .آری !از هر چه آب زیر کاه بودن است مبّرا هستیدو به همین علت بسیار رک گویید.

در کل شما پرانرژی ،موفق،پایبند،وفادار،خوش بین،حسادت طلبو قدرت طلب هستید.
 


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, ] [ 1:19 ] [ برو بچ 301 ]

هيدروژن با اين كه وجوه مشتركي با بعضي از گروه ها  داشت نتوانست در هيچ يك از گروه‌هاي جدولي تناوبي اجازه‌ي اقامت كسب

كند. ابتدا به سراغ قليايي‌ها رفت  و با آن‌ها اظهار قوميّت كرد. قليايي‌ها چون او را مانند خود پوشيده در اوربيتال  ديدند و به

خصوص شنيده بودند گاه او را با عنوان كاتيون نام مي‌برند وي را در گروه خود پذيرفتند. حتي ليتيم اتاق فوقاني را به او اختصاص داد. امّا

بعد حركاتي از هيدروژن سر زد كه باعث گفتگوها و ايجاد شك و ترديدها گرديد.

ليتيم به سديم گفت او گاه براي برقراري پيوندها با ما اظهار تمايل مي‌كند. كِي اين رسم بين ما بود؟

سديم: شنيده‌ام H كاملاً عريان است و هيچ پوششي از الكترون ندارد. واقعاً بي‌شرمي نيست؟

ليتيم: اگر الكترون هم پيدا كند. گاز مي‌شود, فرار مي‌كند. او بندبشو نيست. ما عنصر گازي نداشتيم؟

سديم: اگر H در فعاليت‌هاي الكتروليتي مانند ما به كاتد مي‌رود يك نيرنگ است. شنيده‌ايم گاه در چهره‌ي هيدريدH و به طور مذاب به آند مي‌رود.


برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, ] [ 23:17 ] [ برو بچ 301 ]

 

دستمال چگونه نمی سوزد؟

كافی است 100 سانتی متر مكعب الكل اتیلك را در 600 سانتی متر مكعب اب مخلوط نمایید دستمال را
 
دران مایع خیس كنید سپس با خیال راحت ان را اتش بزنید و خاطر جمع باشید كه دستمال هر چند شعله
 
میكشد اما نمیسوزد زیرا الكل مشتعل میشود ولی بخار ابی كه از دستمال بلند میشود مانع سوختن ان
 
میگردد!!!! (این کارها میتوانند نوعی تردستی باشند)
 

 
تعیین درصد شکر آدامس
 
تعیین درصد شکر در آدامس ایا می توانیدفقط با استفاده از یک ترازو و یک آدامس بدون داشتن هروسیله یا
 
ماده دیگری درصد شکر موجود در آن آدامس را اندازه گیری کنید؟ آره این که کاری ندارد ابتدا جرم خودمان را
 
اندازه گیری می کنیم سپس آنقدرآدامس را می جویم که بی مزه شود آدامس را از دهان خارج کرده
 
ودوباره جرم خودمان را اندازه گیری می کنیم با استفاده از اختلاف جرم ما قبل از جویدن آدامس و بعد از
 
جویدن آن وانجام محاسبات لازم درصد شکر موجود در آدامس را بدست می آوریم
 
 

برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, ] [ 22:17 ] [ برو بچ 301 ]
این روزها دیگه آتش شده امری عادی برای همه،هرکسی یک جور آتیش می گیره.

یکی خانه اش میسوزه یکی دستش و یکی هم از زخم زبون دیگران آتیش میگیره!همه اش هم سر بالا میره!

اما تا به حال به نحوه سوختن یک شعله مانند شعله شمع یا کبریت دقت کرده اید؟به نظر شما چرا شعله کبریت یا شمع یا هر شعله دیگری همیشه رو به بالاست؟آیا حالتهای خاص دیگری هم وجود داره؟

بیایید این موضوع را با هم بررسی کنیم.

بقیه را در ادامه مطلب ببینید .


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, ] [ 22:3 ] [ برو بچ 301 ]

نقاط کوانتومي ــ يا نانوکريستال‌ها ــ در دستة نيمه‌رساناها جاي مي‌گيرند. نيمه‌رساناها اساس صنايع الکترونيک جديد هستند و در ابزارهايي مانند ديودهاي نوري و رايانه‌هاي خانگي به کار گرفته مي‌شوند. اهميت نيمه‌رساناها در اين است که رسانايي الکتريکي اين مواد را مي‌توان با محرک‌هاي خارجي مانند ميدان الکتريکي يا تابش نور تغيير داد، تا حدي که از نارسانا به رسانا تبديل شوند و مانند يک کليد عمل کنند. اين خاصيت، نيمه‌رساناها را به يکي از اجزاي حياتي انواع مدارهاي الکتريکي و ابزارهاي نوري تبديل کرده است.
نقاط کوانتومي، به خاطر کوچک بودنشان، دستة منحصربه‌فردي از نيمه‌رساناها به شمار مي‌روند. پهناي آنها، بين 2 تا 10 نانومتر، يعني معادل کنار هم قرار گرفتن 10 تا 50 اتم است. در اين ابعاد کوچک، مواد رفتار متفاوتي دارند و اين رفتار متفاوت قابليت‌هاي بي‌سابقه‌اي در کاربردهاي علمي و فني به نقاط کوانتومي مي‌بخشد.

 

 

کارآيي نقاط کوانتومي به خاطر قابل تنظيم بودن طول موجي است که بيشترين شدت نور را تابش مي‌کند. وقتي نقاط کوانتومي را با محرک نور ماوراي بنفش وادار به تابش کنيم، اين طول موج، رنگ نقاط کوانتومي را مشخص مي‌کند (شکل). مقدار اين طول موج به جنس و اندازة نقاط کوانتومي بسيار حساس است و روش‌هاي جديد در فناوري نانو، به توليدکنندگان آنها توانايي زيادي در کنترل دقيق اين طول موج بخشيده است. اين خاصيت مهم نقاط کوانتومي، فقط با مکانيک کوانتومي قابل توصيف است که در ادامه به آن اشاره مي‌کنيم.

الکترون‌ها در مواد نيمه‌رسانا ــ در اندازه‌هاي بسيار بزرگتر از 10 نانومتر ــ بازة مشخصي از انرژي را دارند. وقتي يک الکترون انرژي متفاوتي از الکترون ديگر دارد، گفته مي‌شود که در يک تراز انرژي متفاوت قرار دارد. خاصيت ذاتي الکترون‌ها باعث مي‌شود که بيش از دو الکترون نتوانند در يک تراز انرژي قرار بگيرند. در يک تودة بزرگ از مادة نيمه‌رسانا، ترازهاي انرژي بسيار نزديک هم هستند؛ آن‌قدر نزديک که به صورت يک بازة پيوسته توصيف مي ‌شوند، يعني تفاوت انرژي دو تراز مجاور در حدّ صفر است.
خاصيت ديگر موادّ نيمه‌رسانا اين است که درون بازة پيوستة انرژي‌هايش يک گپ (شکاف، فاصله) وجود دارد، يعني الکترون‌ها مجاز به داشتن انرژي در اين گپ نيستند. الکترون‌هايي که ترازهاي پايين گپ را اشغال مي‌کنند «الکترون‌هاي ظرفيت در باند ظرفيت» و الکترون‌هاي ترازهاي بالاي گپ «الکترون‌هاي رسانش در باند رسانش» ناميده مي‌شوند.
در مواد نيمه‌رسانا به حالت توده‌اي، درصد بسيار کمي از الکترون‌ها در نوار رسانش قرار مي‌گيرند و بيشتر الکترون‌ها در نوار ظرفيت قرار مي‌گيرند، به طوري که آنها را تقريباً پر مي‌کنند. همين پديده باعث مي‌شود که موادّ نيمه‌رسانا در حالت عادي (غير برانگيخته) نارساناي جريان الکتريکي باشند. اگر الکترون‌هاي بيشتري بخواهند در باند رسانش قرار گيرند، بايد انرژي کافي براي بالارفتن از گپ انرژي دريافت کنند. تحريک با نور، ميدان الکتريکي يا گرما مي‌تواند تعدادي از الکترون‌ها را از نوار ظرفيت به نوار رسانش بفرستد. در اين حالت، تراز ظرفيتي که خالي مي‌شود، «حفره» نام دارد، زيرا در طي اين رويداد، يک حفرة موقت در نوار ظرفيت به وجود مي‌آيد.
تحريکي که باعث جهش الکترون از نوار ظرفيت به نوار رسانش و ايجاد حفره مي‌شود، بايد انرژي‌اي بيش از پهناي گپ داشته باشد. انرژي پهناي گپ در نيمه‌رساناهاي توده‌اي، مقدار ثابتي است که تنها به ترکيب آن مواد بستگي دارد. الکترون‌هايي که به نوار رسانش برانگيخته شده‌اند، بعد از مدتي دوباره به نوار ظرفيت برمي‌گردند. در اين بازگشت، ابتدا الکترون‌ها جهش‌هاي بسيار کوچکي مي‌کنند و از طريق لرزش‌هاي گرمايي انرژي‌شان را به باقي تودة ماده منتقل مي‌نمايند که در نتيجه انرژي به پايين‌ترين تراز سطح در نوار رسانش مي‌رسد و سپس با تابش انرژي به صورت نور، به نوار ظرفيت منتقل مي‌شوند. از آنجا که گپ انرژي نيمه‌رسانا کاملاً معين است، نور تنها در طول موج معيني تابش مي‌شود.

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید .

مژی کربن


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 23 فروردين 1393برچسب:, ] [ 14:26 ] [ برو بچ 301 ]
زن از دید علم شیمی:
 این عنصر کمتر در طبیعت به صورت آزاد یافت میشود و بیشتر به صورت یک ترکیب یا ماده ای چون انیدرید تبلور و سولفات خودبینی در منازل یافت میگردد.
طرز تهیه: برای تهیه این عنصر باید مقداری اکسید اسکناس ونیترات کادیلاک هشت ظرفیتی را در یک ویلا مخلوط کرده و بعد از مدتی گاز سولفور عشوه متصاعد میشود.در نتیجه به صورت رسوب در ته ویلا باقی می ماند. البته از زبان چرب و نرم هم میتوان به صورت کاتالیزور استفاده کرد....
 
ادامه ی مطلب را از دست ندهید!!!

برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, ] [ 22:2 ] [ برو بچ 301 ]
 آریزونا در کشور آمریکا، کشاورزی بنام دیوید هادسون به ماده ی سفید رنگی که در سرتاسر زمینهای زراعی اش گسترده بود مشکوک شد و مقداری از آنرا به آزمایشگاههای معتبر سپرد تا به او بگویند که این ماده سفید رنگ متشکل از چه مواد اولیه ای است. اما در عین ناباوری، پاسخ آزمایشگاه این بود:You Have Pure Nothing یعنی شما یک ماده ای دردست دارید که خالصاً هیچ چیز مشخصی که در جدول عناصر تعریف شده باشد در آن به چشم نمی خورد...
باقی در ادامه ی مطلب..

برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, ] [ 21:53 ] [ برو بچ 301 ]

می گه : ظرفیت گرمایی آب خیلی بالاست ، نه ؟ 

می گم : په نه په ، آب هم مثل بعضی از آدمها کم ظرفیته !


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, ] [ 21:46 ] [ برو بچ 301 ]

سختی های زندگی مانند سختی آب از بین می روند،

چرا که موقت هستند...
زندگی می جوشد تا این سختی ها از بین بروند؛
پس بیهوده دلگیر مشو ....
آب نرم است
اما فقط گاهی سخت می شود!!!
...

برای دیدن متن کامل به ادامه ی مطلب مراجعه کنید


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, ] [ 21:44 ] [ برو بچ 301 ]

 گاهی یه سری آدم میان تو زندگی که باعث میشن فشار زندگیت بره بالا

 در نتیجه اونطرف تساوی اتفاقی که میفته: دما میره بالا و داغ میکنی از دسشون

 به ثابت عمومی و تعداد مول که نمیشه دست زد

  واسه برگشت به حالت تعادل فقط یه راه داری:

 ...حجم طرف رو تو زندگیت کم کن...

 ...البته اگه میخوای ایده آل باشی...


برچسب‌ها:
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, ] [ 21:42 ] [ برو بچ 301 ]

روزی  استاد شیمی  برا ی سنجش علم عده ای  از دانشجو یانش برگه هایی به مضمون زیرمینویسد  وبه اآنهامیدهد تا

بخوانند  ودرصورت موافقت آن را امضا کنند تا  ماده ای مضر بنام   (دی هیدروژن منوکیسد  )  به دلایل ذیل  از  کره  زمین

حذف و نابود  بشود:


1.این ماده عامل اصلی باران اسیدیست
2.استنشاق مقدار اندکی ازآن باعث خفگی میشود
3.عامل بسیارمهمی درفرسایش خاک است
4.یکی از عوامل ایجاد سیل است
5.باعث فرسوده شدن ساختمانها و ماشینهاست
6.درجهان ماهانه وشایدروزانه تعداد زیادی قربانی میگیرد
7.به طرزشگفت انگیزی بااکثرمواد واکنش شیمیایی یافیزیکی میدهد
8.عامل فاسد شدن بسیاری ازمواداست

عده ای امضا میکنن وعده ای که میدونن قضیه چیه امضا نمیکنن عده ای همسکوت میکنن. به نظر شما چرا عده ای  از دانشجویان  آن نوشته را امضا نکرد ه اند ؟ آنها به چه موضوع مهمی پی برده اند ؟

 

جواب را در ارشیو نظرات قرار دهید !


برچسب‌ها:
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, ] [ 21:10 ] [ برو بچ 301 ]

معلم شیمی از دانش آموزی پرسید : فرشید به نظر شما اگر عنصر جدیدی کشف بشه در کدام تناوب جدول قرار میگیره ؟

فرشید با خونسردی جواب داد : خب معلومه آقا درتناوب اول

معلم با تعجب پرسید : چرا در تناوب اول ؟

فرشید دوباره پاسخ داد : آقا اجازه چون تناوب اول فقط دو عنصر داره بنابراین حالا حالا ها جا برای عنصرهای جدید در این تناوب هست  کجا بهتر از اینجا!!!

 

معلم از دانش آموز ی  پرسید  : احمد جان شما برای صرفه جویی در انرژی چکار میکنی ؟

احمد بلافاصله جواب داد : آقا اجازه  وقتی خرما می خورم هسته اونو دور نمیندازم  !

معلم  با تعجب پرسید : چرا ؟

احمد با خونسردی گفت  : چون انرژی هسته ای داره !!!

 


برچسب‌ها:
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:59 ] [ برو بچ 301 ]

اهداف مدرسه چیست:

* یادبدهدکه شخص بخواهد

* یادبدهدکه شخص بداند

* کمک کندکه شخص بتواند

* کمک کند شخص باورکند

* کمک کند شخص عمل کند


برچسب‌ها:
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:51 ] [ برو بچ 301 ]

تعدادی لینک انیمیشن شیمی در زیر گردآوری شده است .

هدايت الكتريكي محلولها

بررسي خواص كوليگاتيو    

فشار بخار   

 


برچسب‌ها:
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:42 ] [ برو بچ 301 ]

شرکت IBM کوچکترین فیلم دنیا را با نقش آفرینی چند اتم خوش قیافه آماده نمایش کرده است .

این فیلم که« A Boy and His Atom » یا «پسرک و اتمش» نام دارد ، با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی پیمایش تونلی دو تنی که در دمای منفی ۲۶۷ درجه سانتی گراد کار می کند ساخته شده است . این فیلم که از ۲۵۰ فریم انیمیشن استاپ موشن ساخته شده ، تنها در زیر میکروسکوپ الکترونی و با بزرگنمایی ۱۰۰ میلیون برابری قابل مشاهده است .

 ویدئوی 93 ثانیه ای این فیلم را دانلود کنید ( 4 مگابایت )

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:34 ] [ برو بچ 301 ]

یکی از پدیده‌های عجیب و زیبای طبیعت در روزهای اخیر در سواحل کشور مالدیو ظهور پیدا کرده که فکر دانشمندان را مشغول خود کرده است.

 

شب‌ها در سواحل مالدیو نور آبی خیره کننده‌ای به چشم می‌خورد که همانند ستارگان آسمان است. این نور آبی درخشان ناشی از فعالیت دسته‌ای از فیتوپلانکتون‌ها یا موجودات ریزدریایی هستند.

 

به گونه‌ای که وقتی این موجودات ذره‌بینی لمس شوند یا در مسیر شکست موج قرار بگیرند، نور آبی رنگی از خود بروز می‌دهند. وقتی موج به ساحل می‌رسد و می‌شکند این نور آبی رنگ به روشنی قابل مشاهده است.

 

وارد آمدن هرگونه فشاری به این موجودات ، همین واکنش را در این موجودات دریایی به همراه دارد. بنابراین ، وقتی فردی روی ساحل راه برود، در محل قدم‌های او نوری آبی رنگ شکل می‌گیرد که بسیار خیره کننده است.

 

این پدیده نوعی لومینسانس است که در آن ، پلانکتون‌ها انرژی مکانیکی امواج را به انرژی نورانی تبدیل می‌کنند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:, ] [ 20:25 ] [ برو بچ 301 ]

چرا وقتی در نوشابه نمک می ریزیم گاز با شدت بیشتری آزاد می شود؟

هرچه دمای آب کمتر و فشار بیشتر باشد اب گاز بیشتری را در خود حل می کند. بنابراین گازCO2 را تحت این شرایط در نوشابه وارد می کنند تا نوشابه از این گاز اشباع شود....

ادامه در ادمه ی مطلب...


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:نوشابه,ششیمی,گاز,فشار, ] [ 13:23 ] [ برو بچ 301 ]
ساختن موشك با استفاده از هیدروژن پری اكسید و نقره
 
برای این كار هیدروژن پری اكسید باید غلیظ شده باشد.(در حدود 90 درصد ) هیدروژن پری اكسید كه در دارو خانه ها میفروشند غلظلتش درحدود 3 در صد است...
 
ادامه در ادامه ی مطلب...
 
 
 

برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:موشک,شیمی,هیدروژن,نقره,پرراکسسیدد, ] [ 13:21 ] [ برو بچ 301 ]

ز ما اکسید مغگشت و سوختیم                                            بس که شیمی تجزیه اموختیم
هی اسید و باز دعوا می کنند                                                خاک عالم بر سر ما می کنند

...

برای دیدن متن کامل به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

 

 

 


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 22 فروردين 1393برچسب:شعر,شیمی, ] [ 13:17 ] [ برو بچ 301 ]

سولفونیل‌پروپان، ملکول کوچکی است که بوسیله‌ی آنزیم‌هایی در پیاز زمانی که آن را می‌برید، تولید می‌شود. به طور

طبیعی این آنزیم‌ها درون سلول‌های پیاز قرار گرفته‌اند، اما چاقو این سلول‌ها را می‌شکافد و اجازه می‌دهد تا آنزیم‌های

انباشته شده، از آن فعال شوند... 

 

برای دیدن ادامه به ادامه مطلب مراجعه کنید .


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 21 فروردين 1393برچسب:, ] [ 21:7 ] [ برو بچ 301 ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
برچسب‌ها وب
امکانات وب


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 8
بازدید کل : 3323
تعداد مطالب : 75
تعداد نظرات : 101
تعداد آنلاین : 1

ابزار رایگان وبلاگ